Flawed papers fueling COVID misinformation

Scientific studies with poor methodology and inaccurate findings are exacerbating a COVID-19 misinformation crisis that is discouraging vaccination and putting lives at risk.

The intense public interest in the pandemic and divisive debate in the United States over how to address it facilitates the spread of faulty research papers online, including by vaccine opponents. And even if a study is retracted, it is too late.

“Once the paper is published, the damage is irrevocable,” said Emerson Brooking, resident senior fellow at the Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab, which focuses on identifying and exposing disinformation.

Flawed papers “have been fuel to the fire for COVID-19 skeptics and conspiracy theorists. They are frequently the subject of viral online activity. Their findings are further filtered through salacious and misleading articles from fringe websites,” Brooking told AFP.

Inaccurate information about vaccines is especially dangerous at a time when uptake of the shots has slowed in the United States, where health officials say almost all recent COVID-19 deaths occurred among those who were not immunized. 

Medical journal Vaccines published a peer-reviewed paper in late June titled “The Safety of COVID-19 vaccinations – we should rethink the policy.” It concluded that COVID-19 shots were causing two people to die for every three they saved – findings that quickly spread on social media.

A tweet from scientist and COVID-19 vaccine critic Robert Malone summarizing the paper garnered thousands of retweets. A video in which conservative pundit Liz Wheeler discussed the study – which she said “will shock your socks off” – has been viewed more than 250,000 times on Facebook.

But Vaccines then retracted the paper, saying it contained “several errors that fundamentally affect the interpretation of the findings.”

At least four Vaccines board members resigned as a result of the study’s publication, including Katie Ewer, an associate professor and senior immunologist at the University of Oxford’s Jenner Institute.

“It should have been recognized that this paper would have a big impact,” said Ewer, who was not involved in its publication. “That no one at the journal picked up on that... is very worrying, especially for a journal dedicated to vaccines.”

Malone’s tweet about the paper is no longer available, but Wheeler’s video still appeared on Facebook weeks later.

The Gateway Pundit, a website that frequently publishes inaccurate claims, reported earlier in the year that a Stanford University study found mask wearing, which US health authorities recommended to help slow the spread of COVID-19, to be “ineffective” and harmful.

The study – “Facemasks in the Covid-19 era: A health hypothesis” – was subsequently retracted by the journal Medical Hypotheses, which said it selectively cited published papers and included “unverified” data.

The Gateway Pundit’s article – which has been shared tens of thousands of times as a link or screenshot on social media – was updated to say the study’s author was unaffiliated with Stanford, but it failed to mention the retraction.

Some of the biggest scientific journals, including The Lancet and the New England Journal of Medicine, have retracted papers related to the coronavirus crisis, and even a limited number of faulty studies can cause extensive damage online. 

Topics: COVID-19 , Vaccine , Liz Wheeler , Emerson Brooking
COMMENT DISCLAIMER: Reader comments posted on this Web site are not in any way endorsed by Manila Standard. Comments are views by readers who exercise their right to free expression and they do not necessarily represent or reflect the position or viewpoint of While reserving this publication’s right to delete comments that are deemed offensive, indecent or inconsistent with Manila Standard editorial standards, Manila Standard may not be held liable for any false information posted by readers in this comments section.